Kwiecień to kolejny miesiąc, w którym dochodziło do groźnych ataków na statki handlowe, które w mniejszej ilości, ale nadal kontynuują swoje podróże przez Morze Czerwone oraz Zatokę Adeńską. Jak podają międzynarodowe źródła analityczne, w tym Clarksons Research takich przejść statków w zależności od ich typów jest o wiele mniej niż wcześniej. Chodzi o spadki rzędu od około 70 % do nawet 90 % statków różnych typów przepływających mniej przez te niebezpieczne rejony w stosunku do okresu grudnia 2023 roku.
W Hamburgu odbył się 7 maja br. chrzest FGS Karlsruhe (F267). To ósma jednostka serii typu Braunschweig, określanej też jako projekt K130. Jej budowa trwa od 2020 roku i aktualnie trwa doposażanie okrętu w sprzęt, systemy i uzbrojenie. W niedalekiej przyszłości przejdzie także kontrole, próby morskie i testy odbiorcze.
Po dwóch tygodniach zakończyła się międzynarodowa operacja pk. "Open Spirit 24", podczas której sojusznicze siły morskie państw bałtyckich i zaprzyjaźnionych wydobyły z estońskich wód 40 niebezpiecznych obiektów z czasów II wojny światowej. Co roku siły przeciwminowe prowadzą w na Bałtyku wielką akcję usuwania m.in. min morskich, bomb lotniczych i zatopionej amunicji celem zabezpieczenia żeglugi morskiej i działalności offshore.
W dniach od 8 do 19 kwietnia 2024 roku Marynarka Wojenna Francji organizowała cykliczne ćwiczenie pk. "Olives Noires." W przedsięwzięciu uczestniczył szereg państw, w tym Polska. Z racji na zagrożenie, jakie wciąż stanowią miny morskie dla bezpieczeństwa morskiego, takie wydarzenia mają kluczowe znaczenie dla szkolenia sił przeciwminowych.
Projekt realizowany przez G-TEC, będącego podwykonawcą dla konsorcjum, w skład którego wchodzą DEME Offshore, TFKable Group i NKT, obejmował około 130 km eksportowych i 127 km międzysystemowych, które połączą 76 turbin wiatrowych i dwie podstacje morskie.
W poniedziałek, 15 kwietnia, 13 estońskich i sojuszniczych okrętów wojennych wyruszyło z portu wojennego w Tallinie, aby wspólnie zlokalizować i zniszczyć niebezpieczne obiekty, jakie pozostają na wodach Estonii od czasu II wojny światowej. Odbywa się to w ramach corocznej operacji przeciwminowej pk. "Open Spirit."
Do służby w Marynarce Wojennej Korei Południowej wcielono okręt podwodny ROKS Shin Chae-ho (SS-086) z serii określanej KSS-III Batch-I. W uroczystości brało udział wielu gości reprezentujących kraje zaprzyjaźnione i potencjalnie zainteresowane zakupem podobnych jednostek. Wśród nich nie zabrakło Polaków z racji na współpracę zbrojeniową z Koreą Południową oraz program "Orka".
W trakcie spotkania, które odbyło się w Warszawie, południowokoreańska stocznia Hanwha Ocean nawiązała współpracę z brytyjskim koncernem Babcock International. Ma to stanowić "znaczący krok naprzód" w zakresie zabezpieczenia programów budowy okrętów podwodnych, oferowanych do wielu państw, wskazując m.in. na Polskę i Kanadę.
Władze holenderskie przekazały 1 marca, że dostarczą Ukrainie szybkie i zwrotne łodzie przeznaczone do szerokiego spectrum zadań. Ponadto zapewni 250 mln euro na rzecz czeskiej inicjatywy mającej na celu zamówienie w krótkim terminie dużej liczby pocisków artyleryjskich dla broniącego się kraju.
Szybkie i zwinne łodzie desantowo-szturmowe, które Szwecja przekaże Ukrainie, pomogą ukraińskiemu wojsku w walce ofensywnej na Dnieprze i innych rzekach oraz w obronie wybrzeża Morza Czarnego - zaznaczają w rozmowie z PAP szwedzcy wojskowi
Powtórki z historii, czyli o szkodach i niebezpieczeństwach na morzach i oceanach świata. Raport wypadków i zdarzeń morskich – kwiecień 2024 r.
W szczecińskiej Radzie Miasta powstała nowa komisja ds. gospodarki morskiej
Polska Grupa Zbrojeniowa nawiązuje współpracę z Palo Alto Networks
UMG: szkolenie "Prawne aspekty morskiej energetyki wiatrowej" już w czerwcu
Pomorskie branże kluczowe i inteligentne specjalizacje Pomorza. Bierzmy przykład z Danii [RELACJA]
Akcja ratownicza w usteckim porcie. Mężczyzna wpadł do wody, bo zagapił się w telefon